På tur med en udfaset Seaking

Af Knud Gaarn-Larsen. November 2010.
Set fra luften i en Seaking – Hav Konge
Helikopterne har tjent det danske forsvar trofast gennem 45 år. Man kunne frygte at 45 år i aktiv tjeneste, under til tider ekstreme vejrforhold, havde omdannet de stolte maskiner til en omgang skrot, men sådan er det bestemt ikke. Ugeavisens udsendte fik mulighed for ved selvsyn at konstatere at tilstanden var helt i top, og lade mig straks indrømme, at ikke alene er det enhver drengs drøm at kunne bevæge sig frit i luften, men det er meget stærkt vanedannende.

Fra venstre andenpilot B.B. Larsen (BRU), førstepilot B.A.A Thomsen (BOY), tekniker F.M. Hansen og tekniker Frank Olsson.
Eskadrille 722
Det hele starter i eskadrille 722, hvor man på et travlt kontor samler alle trådene. Her kommer opgaverne ind, og så skal der være en maskine klar og funktionsdygtig. Den del tager værkstedet sig af, og på kontoret, er der folk, der har løbende kontakt med værkstederne, så man hele tiden har overblik over hvilke maskiner man har rådighed over. Et andet sted sidder en person der hele tiden skal have styr på besætningerne. I de gamle maskiner var standardbesætningen to piloter en mekaniker og en redder og endelig en læge, når maskinen blev sendt ud på en opgave, og alle disse personer skal der være styr på 24 timer i døgnet alle årets dage.
I dag er tjenestestedet Karup. Det betyder at besætninger og teknikere møder ind i Karup, hvor de nye EH 101 står og venter. Efter en briefing bemandes tre helikoptere, der flyver til henholdsvis Ålborg, Vejrløse og Skrydstrup. Her bliver besætningen igen brifet af det mandskab der har haft vagten her de sidste tre døgn. Herefter kan den “gamle” besætning tage deres helikopter med tilbage til Karup, hvor de så kan holde fri.
Vedligeholdelse
Selv om Seaking nu efter 45 års tro tjeneste bare venter på en ny ejer, så har forsvaret passet godt på maskinerne.
Det danske forsvar er kendt for en meget høj vedligeholdelsesstandard og U-481 er bestemt ingen undtagelse. Efter en kort brifing om vejr og vind i kontrolrummet, går besætningen til maskinen, der står og venter, og mens de to piloter tager plads i cockpittet der er tæt besat af knapper og håndtag, så går en tekniker i gang med at sikre sig, at alt er som det skal være inde i kabinen, og at passageren bliver behørigt spændt fast og får hovedtelefoner på, Det samme sæt som besætningen bruger, så der hele tiden er kommunikation mellem alle på flyet, mens jetmotorerne sættes i gang, og udelukker almindelig snak.

Kabinen tjekkes, mens BOY gør klar til afgang.
Tilfreds
Efter kort tid kører motorerne som de skal, og rotoren sættes i gang. Under hele turen kører rotoren med samme hastighed. Det er alene hældningen på bladene og rotorens stilling, der afgør flyets retning og højde.
Der er ikke meget der afslører at der er tale om en gammel maskine, for det hele foregår som smurt i olie, og en af teknikerne står bag de to piloter, og holder øje med alle instrumenterne, og kommer med tilfredse bemærkninger om at absolut alt fungerer som det skal.
Erfaren pilot
Piloten denne dag hedder BOY, og han har som maskinen ikke lang tid tilbage i aktiv tjeneste, for til foråret fylder han 60 år, og så er det slut med aktiv tjeneste. Det er gennem årene blevet til mere end 5.000 timer i dette fly, så de kender “hinanden”. Andenpiloten har navnet BRU, og er en yngre pilot, der skal have erfaring.
Nu går det ellers af sted. Det er vanskeligt at vurdere hvor stærkt det går, men der er tid til at nyde udsigten, og finde fix-punkter, og på den måde orientere sig, for verden ser lidt anderledes ud når man ser det fra oven, og på den måde kan få det store overblik.
Det virker ikke som hverken piloter eller teknikere på noget tidspunkt har andet en ros til overs for den gamle maskine, hvor alt fungerer som det skal, og jeg tager mig et splitsekund at tænke, at det kunne være spændende at byde på sådan en sag, men slår lige så hurtigt tanken ud af hovedet, for der er ligesom ikke rigtigt plads i carporten. Jeg har ikke nogen forstand på flyvning i øvrigt. Det kunne måske klares ved Learn To Fly i Karup. Der var måske også mekanikere og piloter i lokalområdet, som gerne ville stille sig til rådighed, og der var sikkert også folk, der gerne ville have en tur mod betaling, men der kommer ikke noget bud fra mig.

Frederiks Skole og Kirkecenter Frederiks Kirke

Karup fra luften.

Kingosvej i Frederiks

Kompedal plantage

Thorning

Karup Lufthavn hvor et fly fra Norwegian ruller ind på platformen.

Ilskov Kirke

Skelhøje

Thorning Kirke